Statistikgruppen MPAS Handelshøjskolen i København August 00 Tue Tjur Projekt 1 Data til denne opgave er stillet til rådighed af Gorm Gabrielsen, som har tallene fra Gallup Instituttet. Formålet med indsamlingen af dette datamateriale har været at undersøge effekten af de reklamer, som er placeret på banderne langs banen ved fodbold- og håndboldkampe der sendes i fjernsynet. I perioden 1992-97 har man, for i alt 13 sådanne begivenheder, foretaget et antal telefoninter- views, hvor man har spurgt et antal seere der havde set den pågældende kamp om hvilke reklamer han eller hun kunne huske. Det er ikke oplyst hvor mange seere man i hvert enkelt tilfælde har interviewet, men det er oplyst at man har fortsat indtil man havde svar fra 100-150 seere, som havde set den pågældende kamp. Linierne i datafilen 00-1.DAT (kan downloades fra kursets hjemmeside www.mes.cbs.dk/~sttt/mpas.html) svarer til enkelte reklamer i enkelte kampe. Der er 217 linier, og oplysningerne i den enkelte linie skal fortolkes således: PRODUKT Det produkt/mærke/firma, der reklameres for. PROD_NR Samme oplysning, kodet som et nummer. Der er benyttet tallene 1...61, men af en eller anden grund er der nogle numre i skalaen som ikke bruges. KAMP Nummeret på den kamp der er tale om: 1: Fodboldkamp Danmark-Belgien 12/10 1994 2: VM Håndbold 3-9/12 1995 3: VM Håndbold 9-17/12 1995 4: Fodboldkamp Danmark-Ghana 2/6 1996 5: Fodboldkamp Brøndby-Lodz 21/8 1996 6: Fodboldkamp Brøndby-Aarau 10/9 1996 7: Fodboldkamp Danmark-Grækenland 9/10 1996 8: EM i fodbold 14-26/6 1992 9: EM i fodbold 8-30/6 1996 10: EM i håndbold 6-15/12 1996 11: Fodboldkamp Danmark-Slovenien 30/4 1997 12: Fodboldkamp Danmark-Bosnien 8/6 1997 13: Fodboldkamp Danmark-Kroatien 10/9 1997 MAALING Andelen af de adspurgte som kunne huske den pågældende reklame (i procent). EXPOSURE Antal sekunder hvor den pågældende reklame var synlig på skærmen. F_R f for fast bandereklame, r for rullereklame. TYPE f for fodboldkampe, h for håndboldkampe. Bemærk at en "kamp" undertiden er defineret som en hel gruppe af kampe. Den præcise definition i sådanne tilfælde af eksponeringstiden samt af om en seer har "set den pågældende kamp" er ikke oplyst. Formålet med projektet er at afdække den indflydelse de øvrige variable har på seernes opmærksomhed over for sådanne reklamer. Projekt 1 afleveres d. 23. oktober, som er mandagen lige efter efterårsferien. Jeg må med det samme gøre opmærksom på at jeg holder ferie i efterårsferien og ugen før, så de sidste 14 dage er man afskåret fra at hente hjælp hos mig.