Statistikgruppen MPAS Handelshøjskolen i København August 01 Tue Tjur Projekt 2 Data til denne opgave er formidlet af Flemming Hansen, Institut for Afsætningsøkonomi. Det drejer sig om et meget lille hjørne af et kæmpestort datamateriale, som er indsamlet af et analyseinstitut i England i sidste halvdel af firserne. Med henblik på at undersøge effekten af bl.a. reklamers indflydelse på husholdningers indkøb, udsatte man et antal husholdninger for en meget intensiv overvågning (med disse husholdningers accept, naturligvis). Man registrerede blandt andet alt hvad der blev indkøbt, hvor det blev indkøbt, til hvilken pris osv. Herudover registrerede man husholdningernes reklamepåvirkning. Her skal vi kun beskæftige os med TV-reklamer. Disse blev registreret elektronisk, idet det for den enkelte husholdning blev registreret hvornår fjernsynet var tændt, hvilket program det var indstillet på og hvem i husholdningen der var til stede foran fjernsynet (med en vis usikkerhed, naturligvis, idet familiens medlemmer formodedes at taste sig ind når de kom ind i rummet og ud når de gik). Den del af data vi har rådighed over vedrører chokoladestænger. Data foreligger på otte filer ved navn 6801.TXT 6802.TXT 6803.TXT 6805.TXT 6807.TXT 6811.TXT 6813.TXT 6816.TXT Her er "68" en branchekode (choladestænger), medens "01"..."16" er mærkebetegnelser for de otte mest solgte typer af chokoladestænger. Hver fil indeholder 11246 linier, som hver svarer til at en person - i det følgende kaldet en respondent - foretager et køb af en eller flere chokoladestænger. Oplysningerne i hver linie er 1 Respondentens nummer. 2 Dagens nummer (nulpunkt ukendt, det kan også være ligemeget) 3 Koden for det købte mærke, se liste vedlagt. 4 Type af aktuelt tilbud på den købte vare: 0 Intet tilbud 1..13 type af tilbud, se liste vedlagt. 5 Beløb betalt for varen (i pence) 6 Respondentens gennemsnitlige forbrug af radio og TV i timer/dag. 7 "OTS" (Oppertunity To See), antal TV-reklamer respondenten har set (eller haft mulighed for at se) for det mærke filen vedrører dagen før købet. 8 OTS to dage før købet. ... 34 OTS 28 dage før købet. Bemærk: Filerne adskiller sig kun fra hinanden hvad angår de sidste 28 OTS'er. Disse vedrører reklamer for mærket som svarer til filens navn. Specielt: Oplysningen om tilbud/ikke tilbud og type af tilbud vedrører det mærke der blev købt. Dette vil sikkert give anledning til nogle fortolkningsproblemer senere hen. Undersøgelsen (eller denne del af den) involverer ialt 560 respondenter. Formålet med opgaven er i videst muligt omfang at klarlægge om og/eller i hvor høj grad respondenternes køb påvirkes af TV-reklamerne. Opgaven afleveres onsdag d. 19. december. I DEN OMDELTE PAPIRVERSION FINDES HER: (1) Liste over mærkekodernes betydning. (2) Liste over tilbudskodernes betydning.