Gode råd til dem som ønsker at bestå kurset.

Opgaveregningen er – ganske som i den matematikundervisning du kender fra gymnasiet og MØK-studiet – den centrale del af undervisningen. Det skal forstås meget bogstaveligt. Så længe du kan regne de opgaver der bliver stillet er du med, hvis du ikke kan er du ikke med. Det vigtigste råd er derfor: Regn på egen hånd, eller i gruppe med andre, alle de opgaver der bliver stillet, også gerne dem der ikke blive stillet, og regn dem rigtigt. Så er du sikker på at bestå kurset.

Nu er det de færreste der kan gennemføre dette program uden at ty til forskellige hjælpemidler. De hjælpemidler vi kan stille til rådighed er følgende:

Forelæsningsnoterne.

Her står i princippet alt hvad du skal vide for at regne opgaverne og bestå eksamen. Læs dem og forstå dem, og brug dem til at slå op i. For sandsynlighedsregningens vedkommende, brug "Kontrolspørgsmål til noterne i sandsynlighedsregning" på kursets hjemmeside til at checke, om du har forstået indholdet af de enkelte afsnit.

For de fleste er det imidlertid umuligt at læse og forstå noterne uden anden støtte end sideløbende opgaveregning. Alene indlæringen af det sprog, der knytter sig til statistik og sandsynlighedsregning, er et projekt for sig. Og de emner der behandles er ikke sådan nogen man fatter bare fordi man får dem præsenteret én gang. Tværtimod, mange af begreberne skal vendes og drejes igen og igen, før man forstår deres egentlige indhold. Kun meget få kan klare dette på egen hånd indenfor den tid der er til rådighed. Men her er vi så heldige at kunne tilbyde

Forelæsningerne.

Forudsat at du hænger på hele tiden, også i opgaveregningen, vil du hurtigt opdage, at langt den nemmeste måde at læse og forstå noterne går ud på at følge forelæsningerne og læse noterne sideløbende. Før hver forelæsning, forsøg at læse det der skal gennemgås. Hvis du bare i rimelig grad fatter det, vil den følgende forelæsning være til umådelig stor hjælp og spare dig mindst den dobbelte læse- og tænketid. Og endnu bedre, den vil måske ikke engang være kedelig. Hvis du ikke får læst før forelæsningen, så gør det bagefter.

Øvelserne.

Hvis du selv kan regne alle opgaverne og føler dig overbevist om at du gør det rigtigt, så kan du sådan set lade være med at gå til øvelserne. Men kun de færreste har det på den måde. Kun de simpleste opgaver har et facit, som man kan slå op i facitlisten, og selv om løsningsforslag til visse opgaver løbende lægges ud på nettet, vil de fleste have behov for at få bekræftet eller korrigeret deres egne løsningsforslag. Desuden sker det jo, at man kører helt fast i en opgave. Her kommer øvelserne ind i billedet. Ved øvelserne skiftes man til at gennemgå opgaveløsninger på tavlen, og får de værste misforståelser korrigeret af en mere erfaren ældre studerende, instruktoren. Det er en stor hjælp, og det gør også det hele lidt sjovere end hvis man bare sidder alene hele tiden. Men pas på, der er en fælde indbygget her. At have set en opgave gennemgået ved tavlen er ikke det samme som at have løst den. Opgaver skal regnes før øvelserne, for hensigten med dem er at man lærer noget ved at løse dem. Man får efterprøvet, korrigeret og konsolideret sin forståelse af begreberne. Man lærer ikke nær så meget ved at se en anden servere den færdige løsning.

Skriftlig besvarelse af opgaver er en vigtig færdighed i forbindelse med kurset, og faktisk den eneste vi kontrollerer ved eksamen. Denne færdighed får du i nogen grad indøvet, når du skriver opgaveløsninger ned med henblik på at præsentere dem ved tavlen. Det ville være mere effektivt hvis vi havde en ordning med ”blækregning” hver uge. Det er der desværre ikke ressourcer til, men i forbindelse med øvelserne kan du i et vist omfang få instruktoren til at gennemse skriftlige besvarelser af opgaver (typisk gamle eksamensopgaver). Det giver vel sig selv, at det er en ret god ide at udnytte dette tilbud.

Hvis du følger disse råd vil du ikke alene bestå eksamen. Du vil faktisk også have lært noget, som du kan få meget stor gavn af i resten af din faglige karriere. Adskillige MØK'er havner i stillinger, hvor faget statistik spiller en central rolle.